Parowozownia Pomocnicza Lwówek Śląski.
Parowozownia Lwówek bierze swój początek wraz z budową pierwszego połączenia kolejowego jakie dotarło do miasta. Podczas budowy linii kolejowej z Gryfowa Śląskiego ukończonej 15.10.1885 roku, oddano do użytkowania prostokątną jednostanowiskową parowozownię wraz z przyległą wieżą wodną o pojemności 50m3. Stanowisko naprawcze wyposażono w kanał rewizyjny. Wraz z rozbudową stacji i przedłużeniem linii w kierunku Złotoryi, podjęto także i rozbudowę zaplecza obsługi parowozów. Jednostanowiskową halę parowozową przedłużono robiąc miejsce na 2 stanowisko naprawcze. Obok wieży wodnej na wysokości przedłużenia wzniesiono niewielką przybudówkę stanowiącą zaplecze socjalne dla maszynistów. Swój ostateczny kształt parowozownia zyskała w latach 1904-1909 kiedy to Lwówek Śląski stał się węzłem kolejowym po otwarciu linii do Zebrzydowy i Jeleniej Góry. Rozbudowa parowozowni nadała jej charakteru wachlarzowego, sam obiekt posiadał 4 bramy wjazdowe. Przed halą parowozową lokowana została obrotnica o napędzie ręcznym. Obok hali znajdowały się zabudowania administracyjne oraz zasieki węglowe. W 1926 roku oddano do użytku na potrzeby trakcji nową wieżę wodną o pojemności 100m3. W 1927 roku parowozownia podlegała parowozowni głównej w Lubaniu znajdującej się w zasięgu oddziału maszynowego w Zgorzelcu. Po zmianach administracyjnych kolei niemieckich, podlegała parowozowni głównej w Jeleniej Górze znajdującej się w obszarze tamtejszego oddziału trakcji. Przed wojną na stanie parowozowni znajdowały się min. parowozy serii 86, których 5 sztuk o numerach 153-158 przydzielono tu wprost z wytwórni.
Lokomotywownia funkcjonowała jako jednostka pomocnicza lokomotywowni Lubań znajdującej się w Oddziale Maszynowym Goerlitz. Po reformie struktur DRG około 1936 roku przeszła pod zależność służbową pod lokomotywownię Jelenia Góra.
Jednostka funkcjonowała jako lokomotywownia pomocnicza od 1945 roku, mimo iż stacja we Lwówku była odcięta na skutek zniszczeń wojennych. Początkowo parowozownia funkcjonowała jako jednostka w ramach Oddziału Maszynowego Lubań i podległa tamtejszej parowozowni głównej. Na przełomie 1945 i 1946 roku została przeniesiona na skutek likwidacji MO Lubań, do struktur MO Jelenia Góra, a już w 1948 roku zlikwidowana.
W czasie swego funkcjonowania prowadziła ona pracę trakcyjną na odcinkach przyległych. Zatrudnienie w jednostce wynosiło 24 osoby w następujących działach:
- 8 osób – drużyny trakcyjne
- 6 osób- warsztat
- 5 osób- obrządzanie
- 3 osoby- administracja
Należy zakładać iż użytkowała ona parowozy z parku pojazdów parowozowni głównej. Lokomotywownia Lwówek w latach 1945-1948 posiadała także stację trakcyjną w Gryfowie Śląskim dokąd przypisane były dwie osoby po jednej z warsztatu i obrządzania. Parowozownia posiadała czterostanowiskową halę wachlarzową, wraz z budynkiem administracyjnym. Wśród urządzeń do obsługi parowozów znajdowały się zasieki węglowe, kanał oczystkowy i obrotnica oraz żuraw wodny. Zawiadowcą parowozowni był Jan Jędrzejewski.
1. Banachowicz Franciszek |
2. Barwicki Władysław |
3. Brylski Sylwester |
4. Brynda Włodzimierz |
5. Cybulski Julian |
6. Czopek Józef (*) |
7. Jędrzejewski Jan |
8. Kaniuk Jan (*) |
9. Kazimierczuk Ludwik |
10. Koszyczarek Piotr |
11. Makuta Antoni |
12. Paszowski Kazimierz |
13. Płaskoń Kazimierz |
14. Porębski Józef |
15. Sawicka Władysława |
16. Skolimowski Ryszard |
17. Tarasiewicz Józef |
18. Trojanowski Józef |
19. Wencka Tadeusz |
20. Wojtkiewicz Bolesław |
(*) zatrudniony w stacji trakcyjnej Gryfów Śl. |