Parowozownia Pomocnicza Lwówek Śląski.

 

Prawdopodobnie jednostka funkcjonowała jako lokomotywownia pomocnicza od 1945 roku, początkowo jako jednostka MO Lubań podległa MD Węgliniec. W 1946 roku przeniesiona po likwidacji MO Lubań do MO Jelenia Góra, a już  w 1948 roku została zlikwidowana. Zatrudniając jednocześnie około 20 osób w następujących działach:

  • 8 osób – drużyny trakcyjne
  • 6 osób- warsztat
  • 5 osób- obrządzanie
  • 3 osoby- administracja

Należy zakładać iż użytkowała ona parowozy z parku pojazdów parowozowni głównej. Lokomotywownia Lwówek w latach 1945-1948 posiadała także stację trakcyjną w Gryfowie Śląskim dokąd przypisane były dwie osoby po jednej z warsztatu i obrządzania. Parowozownia posiadała czterostanowiskową halę wachlarzową, wraz z budynkiem administracyjnym. Wśród urządzeń do obsługi parowozów znajdowały się zasieki węglowe, kanał oczystkowy i obrotnica oraz żuraw wodny. Zawiadowcą parowozowni był Jan Jędrzejewski.

Zabudowania parowozowni we Lwówku Śląskim. źródło: "Kartoteki stacji wodnych".
Zabudowania parowozowni we Lwówku Śląskim. źródło: "Kartoteki stacji wodnych".

Pracownicy Parowozowni Pomocniczej we Lwówku Śląskim.


       1.            Banachowicz  Franciszek

       2.            Barwicki  Władysław

       3.            Brylski  Sylwester

       4.            Brynda  Włodzimierz

       5.            Cybulski  Julian

       6.            Czopek  Józef (*)

       7.            Jędrzejewski  Jan

       8.            Kaniuk  Jan (*)

       9.            Kazimierczuk  Ludwik

    10.            Koszyczarek  Piotr

    11.            Makuta  Antoni

    12.            Paszowski  Kazimierz

    13.            Płaskoń  Kazimierz

    14.            Porębski  Józef

    15.            Sawicka  Władysława

    16.            Skolimowski  Ryszard

    17.            Tarasiewicz  Józef

    18.            Trojanowski  Józef

    19.            Wencka  Tadeusz

    20.            Wojtkiewicz  Bolesław

(*) zatrudniony w stacji trakcyjnej Gryfów Śl.