Oddział samochodowy.

 

Za zalążek do powstania  oddziału uznać należy grupę  sześciu kierowców którzy od 1955 roku stanowili zespół samochodowy. Wcześniej bo już w 1952 roku na stanie MD były co najmniej 2 samochody. Jeden osobowy i jedna ciężarówka.  Już w 1957 roku na stanie samochodówki znalazły się 2 wozy ciężarowe, a od 1961 -trzy. W 1963 roku było już łącznie 5 ciężarówek. W kwietniu 1963 roku zarządzeniem nr 6 Dyrektora DOKP Wrocław powołano do życia przy jeleniogórskiej lokomotywowni Oddział  Samochodowy, który nierozerwalnie był z nią związany przez kolejnych trzydzieści lat.

Początkowo ustalono następujące stanowiska administracji oddziału:

-kierownik oddziału,

-instruktor,

-dyspozytorzy (4) ,

-majster,

-starszy adiunkt.

 

Poza nimi zatrudniano 3 rzemieślników (do napraw), 48 kierowców.

 

Na początku samodzielnego oddziału na jego stan wpisano 12 ciężarówek. Największy rozkwit Oddziału przypada na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, wtedy drugiego w DOKP po Samochodowni Wrocław. W tym czasie na stanie

oddziału były:


Ø   Autobusy (Autosan)

Ø  karetki (Fiat 125)

Ø  mikrobusy (Nysa 522)

Ø  samochody ciężarowe (Star 28, Jelcz 316, Kamaz)

Ø  samochody osobowe (Fiat 125,Polonez)

Ø  samochody dostawcze ( Nysa 522, Żuk A16B, Tarpan F-233, Ułaz)


Zaplecze techniczne do ich utrzymania składało się z:

Ø  budynku warsztatowego z 4 stanowiskami

Ø  garażu na 5 stanowisk

Ø  budynku administracyjnego

Ø  punktu naboru paliwa

Samochodownia wyposażona była w standardowe garaże , które jednak posiadały ogrzewanie z centralnej kotłowni. W warsztatach tych początkowo przeprowadzano niezbędne naprawy, lecz duże remonty taboru przeprowadzane były w Samochodowni we Wrocławiu. Po powołaniu samodzielnego oddziału w Jeleniej Górze warsztaty miały docelowo przejąć pełny zakres prac remontowych i stanowić zaplecze dla pozostających na stanie Oddziału Trakcji pojazdów min z Kłodzka i Wałbrzycha.


Oddział zapewniał obsługę wielu instytucji PKP wśród których znajdowały się:

Ø  Lokomotywownia Jelenia Góra

Ø  Jednostki służbowe węzła Jelenia Góra

Ø  Jednostki służbowe węzła Marciszów

Ø  Jednostki kolejowej służby zdrowia ( Jelenia Góra, Wleń, Szklarska Poręba, Janowice Wielkie )

Ø  Ośrodki wczasowe ( Karpacz, Świeradów Zdrój)


Pierwszym kierownikiem oddziału został Aleksander Wyspiański, następnie funkcje tę pełnili Waldemar Konert i Józef Suchecki.

Maksymalny stan posiadania oddziału wynosił 72 pojazdy. W latach osiemdziesiątych przystąpiono do budowy stacji diagnostycznej, jednak w wyniku zmian na PKP jakie zaszły u progu lat dziewięćdziesiątych zaniechano dalszych prac. Wtedy to praca oddziału uległa pierwszym redukcjom. W 1991 roku na stanie było już tylko 48 samochodów. Personel administracyjny ograniczono do 3 osób, warsztat do 8 a liczba kierowców spadła do 26. liczył W 1995 roku oddział przechodzi podobnie jak pozostałe komórki zakładu pod zwierzchność MD Wałbrzych. W lipcu 1997 utworzono na bazie oddziału Grupę Napraw i Eksploatacji Samochodów, którą ostatecznie zlikwidowano w 1999 roku.


DYSPOZYTORZY

ODDZIAŁU

SAMOCHODOWEGO

Zygmunt

Drobnik

Marian

Kosiewicz

Jerzy

Kukiel

Kazimierz

Monder

Ireneusz

Sajko

Jan

Twardowski