Oddział samochodowy.

 

Za zalążek do powstania  oddziału uznać należy grupę  sześciu kierowców którzy od 1955 roku stanowili zespół samochodowy. W 1965r. powołano do życia przy jeleniogórskiej lokomotywowni Oddział  Samochodowy, który nierozerwalnie był z nią związany przez kolejnych trzydzieści lat. Największy rozkwit Oddziału przypada na przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, wtedy drugiego w DOKP po Samochodowni Wrocław. W tym czasie na stanie

oddziału były:


Ø   Autobusy (Autosan)

Ø  karetki (Fiat 125)

Ø  mikrobusy (Nysa 522)

Ø  samochody ciężarowe (Star 28, Jelcz 316, Kamaz)

Ø  samochody osobowe (Fiat 125,Polonez)

Ø  samochody dostawcze ( Nysa 522, Żuk A16B, Tarpan F-233, Ułaz)


Zaplecze techniczne do ich utrzymania składało się z:

Ø  budynku warsztatowego z 4 stanowiskami

Ø  garażu na 5 stanowisk

Ø  budynku administracyjnego

Ø  punktu naboru paliwa


Oddział zapewniał obsługę wielu instytucji PKP wśród których znajdowały się:

Ø  Lokomotywownia Jelenia Góra

Ø  Jednostki służbowe węzła Jelenia Góra

Ø  Jednostki służbowe węzła Marciszów

Ø  Jednostki kolejowej służby zdrowia ( Jelenia Góra, Wleń, Szklarska Poręba, Janowice Wielkie )

Ø  Ośrodki wczasowe ( Karpacz, Świeradów Zdrój)


Pierwszym kierownikiem oddziału został Aleksander Wyspiański, następnie funkcje tę pełnili Waldemar Konert i Józef Suchecki.

Maksymalny stan posiadania oddziału wynosił 72 pojazdy. W latach osiemdziesiątych przystąpiono do budowy stacji diagnostycznej, jednak w wyniku zmian na PKP jakie zaszły u progu lat dziewięćdziesiątych zaniechano dalszych prac. W 1995 roku oddział przechodzi podobnie jak pozostałe komórki zakładu pod zwierzchność MD Wałbrzych. W lipcu 1997 utworzono na bazie oddziału Grupę Napraw i Eksploatacji Samochodów, którą ostatecznie zlikwidowano w 1999 roku.


DYSPOZYTORZY

ODDZIAŁU

SAMOCHODOWEGO

Zygmunt

Drobnik

Marian

Kosiewicz

Jerzy

Kukiel

Kazimierz

Monder

Ireneusz

Sajko

Jan

Twardowski